ההתמודדות עם משברים: אימוץ עקרונות פעולה מנחים שיתמכו בחוסן הארגוני

ההתמודדות עם משברים מחייבת אימוץ עקרונות פעולה מנחים שיתמכו בחוסן הארגוני ויאפשרו הסתגלות מהירה למציאות המשתנה. ראשית, נדרשת השקעה בתקשורת פנים-ארגונית יעילה ושקופה.

חוסן ארגוני בעידן של אי-ודאות: לקחים מהתמודדות ארגונים עם אירועי טרור

אירועי ה-7.10 הכו בתדהמה את החברה הישראלית כולה, והותירו את רובנו המומים ומבולבלים. השלכותיהם על ארגונים היו מיידיות ומרחיקות לכת. מנהלים נדרשו להתמודד עם אתגרים חסרי תקדים, הן ברמה התפעולית והן ברמה האנושית. תוך זמן קצר, הפכה השגרה הארגונית על פיה, והצורך בהסתגלות מהירה לנסיבות המשתנות הפך לעיקרון מנחה. על רקע זה, ניהול משברים בארגון הפך למיומנות הכרחית עבור מנהלים בכל הדרגים. היכולת לנווט את הארגון בתקופה של אי-ודאות, תוך שמירה על רציפות תפקודית ותמיכה בעובדים, מהווה אתגר מורכב המחייב גישה מתוחכמת ורב-מערכתית. מאמר זה יבחן את ההשלכות של אירועי ה-7.10 על ארגונים, יציג עקרונות מנחים לניהול משברים, ויציע אסטרטגיות פעולה להתמודדות עם השגרה החדשה שנוצרה בעקבותיהם.

אתגרים מורכבים בכל היבטי הפעילות הארגונית

אירועי אוקטובר יצרו טלטלה עזה בארגונים רבים, והציבו בפני המנהלים אתגרים מורכבים בכל תחומי הפעילות. מבחינה תפעולית ולוגיסטית, נדרשו התאמות מהירות של תהליכי העבודה, תוך התמודדות עם קשיים בשרשרת האספקה, מחסור בחומרי גלם ועיכובים במשלוחים. גם כוח האדם והתרבות הארגונית עמדו בפני מבחן קשה. עובדים רבים חוו לחץ, חרדה ואי-ודאות, והמנהלים נדרשו לגלות רגישות ואמפתיה מחד, ולהמשיך להניע את העובדים למימוש יעדי הארגון מאידך. בנוסף, המשבר הוביל לפגיעה כלכלית ופיננסית בארגונים רבים, שנאלצו להתמודד עם ירידה בהכנסות, קשיים בתזרים המזומנים וצורך בקיצוצים. התמודדות עם מכלול האתגרים הללו, תוך מציאת נקודת האיזון בין הצרכים השונים של הארגון, הפכה למשימה המרכזית של מנהלים בתקופה זו.

עקרונות לניהול משברים: גישה מערכתית המשלבת תקשורת, גמישות וממוקדות בעובד

ההתמודדות עם משברים מחייבת אימוץ עקרונות פעולה מנחים שיתמכו בחוסן הארגוני ויאפשרו הסתגלות מהירה למציאות המשתנה. ראשית, נדרשת השקעה בתקשורת פנים-ארגונית יעילה ושקופה. שיתוף העובדים במידע, בתכניות ובהחלטות חיוני ליצירת אמון ומחויבות, ומסייע בהפחתת הלחץ והחרדה שמלווים תקופות של אי-ודאות. שנית, על הארגון לגלות גמישות ויכולת הסתגלות מהירה לשינויים. 

 

יש לזהות במהירות את ההשלכות של המשבר על תחומי הפעילות השונים, ולהתאים את דרכי הפעולה בהתאם. כמו כן, חשוב לבסס את קבלת ההחלטות על נתונים ומידע עדכניים, תוך התייעצות עם בעלי תפקידים רלוונטיים ומומחים חיצוניים. לבסוף, ניהול משברים מוצלח מחייב מיקוד בבריאות ורווחת העובדים. יש ליצור מרחב בטוח לשיח על קשיים ואתגרים, ולהציע כלים ומשאבים לתמיכה רגשית ונפשית בעובדים הזקוקים לכך.

 

אסטרטגיות להתמודדות עם השגרה החדשה: עבודה היברידית, חוסן ארגוני ולמידה מתמשכת בצד ניהול המשבר האקוטי, על ארגונים להיערך לשגרה החדשה שמתהווה ולפתח אסטרטגיות התמודדות ארוכות טווח. המעבר לעבודה היברידית, המשלבת עבודה מהבית ומהמשרד, מחייב התאמה של תהליכי העבודה ושל התשתיות הטכנולוגיות. נדרשת חשיבה מחודשת על ניהול ושיתוף ידע, על שיתוף פעולה מרחוק ועל דרכים לשמר את תחושת השייכות של העובדים. 

 

במקביל, יש לפעול לחיזוק החוסן הארגוני, תוך עידוד עבודת צוות, גיבוש ויצירת ערבות הדדית. לצד זאת, חשוב לקיים תהליכי ניהול סיכונים שוטפים, ולפתח תרחישים והיערכות לאירועים עתידיים. לא פחות חשוב הוא לעודד תרבות ארגונית של למידה והתפתחות מתמשכת, המבוססת על הפקת לקחים, ניסוי וטעייה, ופתיחות לרעיונות חדשים.

ניהול משברים כהזדמנות לצמיחה וחדשנות ארגונית

בצד האתגרים הקיימים, השגרה החדשה פותחת פתח למודלים חדשניים של עבודה, למבנים ארגוניים גמישים יותר, ולשיתופי פעולה חוצי-ארגונים. מנהלים הנכונים לאמץ עקרונות של ניהול משברים, להשקיע בחוסן הארגוני ובאנשים שלהם, וללמוד מההצלחות והכישלונות, יוכלו לא רק לצלוח את התקופה המאתגרת, אלא אף לצאת ממנה חזקים ומוכנים יותר להתמודדות עם העתיד.

 

אין ספק שהתמודדות עם משברים תמשיך להוות חלק בלתי נפרד מאחריותם של מנהלים בעידן של אי-ודאות מתמשכת, והיכולת לעשות זאת ביעילות תהווה יתרון משמעותי עבור ארגונים וקהילות.

פודקאסט חדש: תובנות מניסיון אישי של מנכ"ל סיבוס-פלאקסי בניהול משברים

לצד המסגרת התיאורטית והעקרונות המנחים שהוצגו במאמר זה, ישנה חשיבות רבה ללמידה מניסיונם של מנהלים שהתמודדו בפועל עם ניהול ארגונים בעתות משבר. בהקשר זה, אנו שמחים להציג פודקאסט חדש ומרתק בהנחיית מנכ"ל סיבוס-פלאקסי, בו הוא חולק תובנות, לקחים וסיפורים אישיים מההתמודדות של הארגון עם אירועי הטרור ועם השלכותיהם.

 

בפודקאסט, מתאר המנכ"ל את האתגרים הייחודיים שניצבו בפני הארגון, ואת הצעדים שננקטו כדי לתת מענה לצרכים המשתנים של העובדים, הלקוחות והקהילה. הוא מתייחס לדילמות ולקשיים שליוו את תהליכי קבלת ההחלטות, ולתפקידה המכריע של התקשורת הפנים- והחוץ-ארגונית במצבי חירום.

 

לצד זאת, עולות בפודקאסט גם נקודות אור ותובנות מעוררות השראה. המנכ"ל מתאר כיצד הארגון הצליח לא רק לשרוד את הטלטלה, אלא אף לצמוח ולהתחזק בעקבותיה. הוא מדגיש את חשיבותם של ערכי הליבה הארגוניים, ושל תחושת השליחות המשותפת, ככוח מניע לחוסן ולהתמודדות עם קשיים.

 

פודקאסט זה מהווה השלמה חשובה לדיון התיאורטי, ומאפשר הצצה לעולמם של מנהלים הלכה למעשה. הוא מדגים את האופן שבו העקרונות לניהול משברים באים לידי ביטוי בשטח, ומהווה מקור לידע יישומי ולהשראה עבור מנהלים הניצבים בפני אתגרים דומים. אנו מזמינים את קוראי המאמר להאזין לפודקאסט, וללמוד מהניסיון הרב שנצבר בסיבוס-פלאקסי, כארגון שצלח משברים והפך אותם להזדמנות לצמיחה.

 

להצטרף לסיבוס

ארוחות, הנחות והטבות ב-9,500+ מסעדות ובתי עסק! כדי לשמוע עוד על כל מה שיש לסיבוס לתת לכם, נשמח לחזור אליכם.

בתור מי תצטרפו?
מחפשים עוד סיבות?
עשינו תיאבון לסיבוס במשרד?
הצטרפו ל-5,300 חברות שכבר נהנות מאוכל טוב ועוד המון הטבות
שדות המסומנים ב* הינם שדות חובה
Boost your employees
הצטרפו לנבחרת המסעדות של סיבוס
השאירו פרטים כדי להתחיל ליהנות מחשיפה יומיומית לעשרות אלפי לקוחות
שדות המסומנים ב* הינם שדות חובה
Boost
your
business